Om in de woorden van Aysha Taryam te spreken: ‘Oplossingen vind je niet door met je vinger te wijzen, maar door je hand te reiken’. In de praktijk zie ik dat gesprekspartners in een geschil/ meningsverschil vaak blijven steken in hun eigen waarneming, hun eigen waarheid. Het is opvallend hoe weinig mensen met elkaar overleggen over de betekenis en het belang van wat ze zeggen en daardoor zo dicht langs elkaar heen praten dat ze denken dat ze elkaar begrijpen. Door mijn ruime mediationervaring kan ik mij goed verplaatsen in de complexe structuren waar mensen in terecht kunnen komen als zij in een conflictsituatie (dreigen) verwikkeld (te) raken of zijn. Mijn werkwijze typeert zich door een juist evenwicht tussen afstandelijkheid, invoelingsvermogen en directheid, gecombineerd met een vakkundig optreden. Respect, een duidelijke structuur in de gesprekken en zelfdiscipline hebben een centrale rol in mijn taak als register- en Rechtbankmediator. Ik laat betrokkenen weer mét elkaar in gesprek gaan met als doel:
- Elkaar beter/ werkelijk begrijpen
- Anders (leren) communiceren met elkaar
- Een onderling goede verstandhouding
- Meer betrokkenheid, openheid en/ of onderling vertrouwen
- Het maximale uit een samenwerkingsrelatie halen
- Samen hét beste, duurzame resultaat bereiken, ook al betekent dit (als uiterste oplossing) beëindiging van de samenwerkingsrelatie
- En/ of individueel of gezamenlijk een klankbord hebben
Als onafhankelijke gespreksleider bied ik houvast waarmee ik voorkom dat mediationpartijen verzanden in het probleem. Met een focus op wederzijdse belangen en de toekomst begeleid ik betrokkenen naar een voor beiden/ allen bevredigende oplossing. Op die wijze voorkomt mediation in veel gevallen een juridische strijd die slechts verliezers kent.
Ik reken onder meer (hoge)scholen/ universiteiten, tuinbouw, woningcorporaties, gemeenten, non-profit, de zorgsector, financiële-, technische- en zakelijke dienstverleners tot mijn klantenkring.