Waar mensen samenwerken is communicatie de kern waar het om draait. Samenwerken heeft een doel, je wilt iets bereiken. En dat betekent dat je onderling van mening kunt verschillen en op zoek moet naar een oplossing. Het gaat fout als de onderlinge communicatie verstopt raakt en het niet meer lukt om naar elkaar te luisteren, te snappen wat de ander bedoelt en het tegelijkertijd niet meer lukt om je eigen punten goed over te brengen. Dat is normaal en gebeurt ons allemaal. Een ruzie kan een hele opluchting zijn die ervoor zorgt dat de verstopping oplost, de communicatie weer op gang komt en de oplossing voor de hand ligt.
Het wordt vervelend als de communicatie verstopt blijft, je je ingraaft in het eigen standpunt en de ander onbegrepen blijft. Je kunt dan als het ware je vrijheid van handelen kwijtraken, je slachtoffer voelen van de situatie en verstrikt raken in de dynamiek van het conflict. Het conflict verhardt zich en kan zelfs uit de hand lopen.
Ik heb gemerkt dat mediation een krachtig middel is dat de communicatie weer op gang kan brengen. Als je begrijpt waar het bij jezelf en de ander echt om draait, ontstaat “vrije ruimte” waar een oplossing gevonden kan worden die in eerste instantie onbereikbaar is. Essentieel daarbij is dat je uit de ontstane situatie stapt, verantwoordelijkheid neemt voor jezelf en je belangen en je open durft te stellen voor de ander.
Als mediator houd ik ervan om partijen daartoe uit te nodigen en te verleiden. Je kunt van mij een luisterend oor verwachten en iemand die met rust en vertrouwen een veilige omgeving biedt om je
verhaal te doen. Tegelijkertijd stel ik de vraag die schuurt en je in beweging zet. Alles erop gericht om jullie onderlinge communicatie weer op gang te brengen zodat jullie zelf een duurzame oplossing vinden. Daarin ben ik zowel liefdevol als streng, zowel invoelend als veeleisend.
Ik verwacht van partijen dat ze bereid zijn om samen te zoeken naar een oplossing door hun verhaal te vertellen en te luisteren.