91% slagingspercentage
87% klanttevredenheid
100% inzet van ons

Opleiding

Conflictdynamiek en conflictmanagement voor HR-professionals

Investering: €1.095,- excl. btw.
Ervaren arbeidsmediators en trainersKennis van conflictdynamiekVaardigheden om een conflict mee op te lossen2-daagse trainingKleine groepen

Conflictdynamiek en conflictmanagement

Voorkom conflictverzuim en houd een goede relatie met beide partijen. Heb jij te maken met werknemers die slachtoffergedrag vertonen? Met managers die het handiger kunnen aanpakken? Ontdek wat je in conflictsituaties nog meer kunt doen. Leer beter herkennen hoe een conflict werkt. En hoe je invloed hebt op de ruziënde partijen. Met deze masterclass maak jij jezelf en jouw opdracht- of werkgever conflictbekwamer.

Conflicten kosten tijd, geld en (negatieve) energie

Op het moment dat er spanningen zijn binnen een bedrijf gaat men ten rade bij HR, of er volgt direct een ziekmelding. Je komt als HR-professional dan tussen twee vuren. Je wilt de werkgever en de medewerkers beiden bijstaan. En een neutrale positie in de gespannen verhoudingen behouden. In deze cursus ontwikkel je vaardigheden waarmee je met meer vertrouwen conflictsituaties kunt begeleiden en bij kunt dragen aan de oplossing. Wanneer het tot een ziekmelding komt, worden ook de bedrijfsarts en casemanager bij het conflict betrokken. Hoe ben jij dienstverlenend en blijf je in je rol?

Arbeidsconflicten kosten veel geld en escaleren omdat er niet voldoende kennis en vaardigheden zijn met betrekking tot conflicthantering. Mensen lopen weg van een conflict of ontkennen het. Totdat zich groepjes vormen en het escaleert. Of totdat werknemers zich ziek melden. HR kan dan ineens de verantwoordelijkheid voor het probleem krijgen. Wij geven hen praktische tools en ontwikkelen vaardigheden zodat ze professioneel en vaardig conflictsituaties kunnen begeleiden en bij kunnen dragen aan de oplossing. Ook zijn de HR- professionals beter in staat ontevreden werknemers en dreigende conflictsituaties te herkennen. En de leidinggevende te coachen in het voorkomen van een conflict.

Hulp nodig? Iris Ydema Opleidingsmanager

Schrijf je snel in!

Leer conflicten om te zetten naar mogelijkheden en kansen.
Investering: € 1.095,– excl. btw.
Klantverhalen

Leer omgaan met lastige werknemers en leidinggevenden

Leer vaardigheden om een conflict mee op te lossen

Ideaal voor de HR professional

Oktober 2024
Dag 1, 08 oktober 2024 09:30 - 17:30 uur
Dag 2, 09 oktober 2024 09:30 - 17:30 uur

Je trainers

Dit zijn jouw trainers.

Felix Merks
Directie, Mediators in International Organisations, Partner, Trainer, Zakelijke Mediator
Bekijken
Niekalbert Butz
Arbeidsmediator, Coach, Zakelijke Mediator
Bekijken

Indeling van lesblokken

Het conflict (Dag 1)

Het doel van de eerste dag is om deelnemers diepgaand inzicht te bieden in de aard van conflicten en hen uit te rusten met effectieve conflictmanagementvaardigheden.

Tijdens de eerste dag van deze opleiding wordt een breed scala aan onderwerpen behandeld die betrekking hebben op conflicten en conflictmanagement. Er wordt dieper ingegaan op de definitie van een conflict en het gedrag van mensen in conflictsituaties. Daarnaast zal het Thomas-Kilman model geïntroduceerd worden, waarmee deelnemers inzicht krijgen in hun persoonlijke conflictstijl.

Het onderscheid tussen een compromis en een consensus wordt besproken, en de invloed van perceptie op conflicten onderzocht. Ook zal de conflictescalatieladder van Glasl en het ADR-continuüm besproken worden. Technieken zoals Harvard Onderhandelen en probleemoplossend onderhandelen zullen aan bod komen, waarbij uitgelegd wordt hoe je van standpunten naar belangen gaat. Hierbij zullen deelnemers ook uitgebreid oefenen met de onderhandelingsmethoden om te leren de-escaleren.

De rol van HR in een conflict (Dag 2)

Het doel van de tweede dag is bewustzijn creëren over de positie van een conflict in organisaties en HR-professionals in staat stellen zelf de regie te nemen bij conflicten.

Het eerste deel van de dag richt zich op het conflict binnen de organisatie, waarbij onder andere het SCARF-model wordt geïntroduceerd en deelnemers oefenen met het herkennen van SCARF-elementen die kunnen leiden tot conflictsituaties. Ook worden culturele dimensies en bronnen van conflicten besproken, evenals de 5 frustraties van teamwork volgens Patrick Lencioni en het creëren van een conflictvaardige organisatie.

Het tweede deel van de dag focust op de positie van de HR-professional en het aannemen van de regierol. Hierbij wordt het model van Dave Ulrich over de 4 basisrollen voor de HR-professional besproken, waarbij deelnemers oefenen met het bepalen van welke basisrollen het beste bij hun eigen rol passen en welk type conflicten zij tegenkomen. Ook worden dilemma’s besproken en wordt opinievorming gestimuleerd over de (on)verenigbaarheid van verschillende functionele rollen. Verder wordt aandacht besteed aan het voorkomen en omgaan met arbeidsconflicten, waarbij verschillende type gesprekken en de rol van mediation binnen HR worden behandeld.

Interesse in deze opleiding?

Schrijf je vandaag nog in om jezelf van een plek te verzekeren.

Wat ga je doen in de opleiding?

Wij combineren theoretische kennis van mediation en conflicthantering met het oefenen van praktische vaardigheden onder leiding van ervaren mediators. Je leert hoe je mediationvaardigheden kan toepassen in de dagelijkse praktijk.

Je leert hoe mensen in en uit conflict komen, welke rol je als HR-professional kan hebben om een conflict te de-escaleren en vlot te trekken. Je oefent de mediationvaardigheden die je nodig hebt om op effectieve wijze conflictprocessen te begeleiden.

Je bent je bewust van de dynamiek die jou in een conflict kan trekken en krijgt concrete handvatten waarmee je dit op een voor alle partijen acceptabele manier voorkomt.

Wat levert het op?

Een betere begeleiding van conflictsituaties leidt tot minder mentaal en fysiek verzuim, verloop en juridische procedures. Eén dag verzuim kost gemiddeld €300,-. Denk hierbij aan kosten voor vervanging, doorbetaling van loon en interne kosten als verzuimbegeleiding.

Bovendien wordt er voortdurend toegekeken door alle medewerkers. De gehele organisatie observeert de manier waarop een uitdagende situatie wordt aangepakt. Wanneer werknemers zien dat dit goed gebeurt, zullen ze zich veiliger voelen en zal het onderlinge vertrouwen groeien.

Door te de-escaleren verandert een conflict van een negatief probleem in een positieve mogelijkheid tot groei.

Na deze opleiding

  • Kan je met meer kennis en vaardigheden arbeids(conflicten) begeleiden
  • Heb je meer vertrouwen in wat jouw rol en positie is als conflictbegeleider in jouw organisatie
  • Kun je (dreigende) conflictsituaties eerder signaleren en herkennen
  • Heb je kennis van het verloop in een conflict
  • Weet je hoe mensen reageren mensen in conflicten (conflictgedrag)

  • Weet je welk stappenplan je moet volgen in conflictsituaties
  • Weet je hoe je kunt luisteren zodat mensen zich gehoord voelen
  • Heb je betere mediationvaardigheden en kun je deze in de gesprekken toepassen om tot de kern van het probleem te komen
  • Weet je wanneer je verder moet verwijzen
  • Heb je zowel praktische handvatten en vaardigheden om met conflicten om te gaan zodat je hier zelf minder tijd en energie aan kwijt raakt

Opleidingsoverzicht