- Inventarisatie
- Het genereren van opties
- Afsluiting met (bindende) afspraken
Conflictoplossingen binnen een bedrijf vanuit een breder verband.
Met groepsmediation worden conflictoplossing binnen een bedrijf in breder verband aangepakt. Tijdens de groepsmediation worden doelen gesteld voor het eindresultaat en worden de deelnemers, aan de hand van gestructureerde verheldering van het conflict, ondersteund.
In de praktijk gaat het meestal om het verbeteren van de samenwerking, het versterken van vertrouwen en het borgen van een constructieve gezamenlijke toekomst.
De werkwijze bij een groepsmediation bestaat uit de volgende drie stappen:
Afhankelijk van de omvang van de groep en de hoeveelheid interacties werkt Result Mediation bij de groepsmediation met 2 mediators. Hierdoor krijgen proces en inhoud op een evenwichtige wijze aandacht.
Net als bij alle andere vormen van mediation is deelname aan een groepsmediation op basis van vrijwilligheid. We streven ernaar dat voorgesprekken plaatsvinden met de individuele deelnemers. Tijdens dit gesprek van gemiddeld een half uur worden de mogelijkheden van groepsmediation toegelicht en geïnventariseerd welke gespreksonderwerpen belangrijk zijn. Op basis hiervan kan de eerste groepsbijeenkomst efficiënt van start gaan.
Bij groepsmediations met grote groepen (meer dan 12 deelnemers) wordt vooraf met de mediator(s) besproken op welke manier de aanpak het beste kan worden vormgegeven. Wanneer dan praktisch en nodig is kunnen bijvoorbeeld deelmediations, gesprekken met een deel van de groep, worden georganiseerd.
Met de groep worden afspraken over vertrouwelijkheid gemaakt. Op basis daarvan wordt een terugkoppeling gegeven aan de opdrachtgever. In de regel wordt de inhoud op hoofdlijnen teruggekoppeld: de gespreksonderwerpen en de uitkomst daarvan. De persoonlijke interventies in de groepsmediation blijven vertrouwelijk.
Op de gesprekslocaties zijn alle benodigde faciliteiten (flip-over, whiteboard, beamer, koffie, thee, water) aanwezig. Als de groepsmediation op de locatie van de opdrachtgever plaatsvindt dan zorgt die, in overleg, voor de faciliteiten. Met name de gespreksopstelling is belangrijk: we zorgen ervoor dat de deelnemers elkaar kunnen zien, met een evenwichtige verdeling van de mediators. Uiteraard zorgt Result Mediation ervoor dat de deelnemers vooraf goed worden geïnformeerd.
Een arbeidsmediation duurt meestal 4 tot 6 weken. In die periode worden er meestal twee gesprekken gevoerd. En er kan afstemming plaatsvinden via e-mail of telefoon. Onze arbeidmediators besteden gemiddeld 10 uur aan een arbeidsmediation.
De duur van een zakelijke mediation is van te voren moeilijk vast te stellen. Dit kan heel snel gaan, bijvoorbeeld wanneer en een rechtzaak gepland staat en partijen voor die tijd in mediation tot een oplossing willen komen. Maar het kan ook langer duren, wanneer er veel partijen betrokken zijn bij de mediation en er zorgvuldige, formele besluitvorming dient plaats te vinden. Bij aanvang van het traject maakt de mediator een raming van de te besteden uren.
Het uurtarief van de mediator ligt tussen de € 200,- en € 350,-, afhankelijk van het soort conflict en de betrokken mediator. Bij een arbeidsmediation besteed de mediator gemiddeld 10 uur. Bij zakelijke mediations maakt de mediator voorafgaand aan de mediation een urenraming.
Deze vraag is vaak minder belangrijk dan het oplossen van de situatie. De definitie van een arbeidsconflict is: ‘twee partijen, binnen de grenzen van een arbeidsorganisatie, hebben een arbeidsconflict als tenminste één van de partijen vindt dat de andere partij haar dwarsboomt of ergert. Dit kan zijn op arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden of arbeidsvoorwaarden’. In de mediation spreken wij over een “kwestie” of een “situatie”.
Ook hier is de vraag of er wel of geen conflict is minder belangrijk dan het vinden van een oplossing voor de situatie. Wanneer een zakelijke relatie vastloopt en er te veel negatieve energie ontstaat gaat een mediator zorgen voor beweging. Zo ontstaat er duidelijkheid en een toekomstbeeld waar alle betrokkenen mee verder kunnen.
Alles in de mediation gaat in overleg, dit dus ook. Wanneer één van de partijen iemand mee wil nemen, zal de mediator of ons casemanagement dat met de andere partij bespreken. Om ervoor te zorgen dat er balans aan tafel is, kan de andere partij dan ook iemand meenemen.
Soms vinden mensen het prettig als ze achteraf met iemand kunnen bespreken wat er gebeurde en gezegd werd. In andere gevallen willen ze hun (juridisch) adviseur meenemen. Ook gebeurt het dat er binnen de situatie verschillende verantwoordelijken zijn die allen aan tafel moeten zitten om zo mandaat voor de hele oplossing te hebben.
De mediator zorgt ervoor dat het gesprek in principe gevoerd wordt door de direct betrokkenen (werkgever/werknemer, partners, aandeelhouders).
Met professionele mediation lossen wij 91% van de conflicten op. Snel en tot tevredenheid van beide partijen.
This content is blocked. Accept cookies to view the content.
Deze website maakt gebruik van cookies voor de beste gebruikservaring. Ga hiermee akkoord door op 'Accepteer cookies' te klikken.