Daar waar mensen samenwerken, schuurt en wringt soms de arbeidsrelatie of kunnen arbeidsverhoudingen onder druk komen te staan of uitgroeien tot een conflict. Een conflict is vaak een opeenstapeling van gebeurtenissen die partijen anders hebben ervaren. Helaas komen conflicten op het werk of in een zakelijke omgeving vrij vaak voor. Ze kunnen de samenwerking belemmeren en de werksfeer en verhouding tussen werknemer en werkgever verstoren. Partijen voelen zich in veel gevallen niet gehoord of serieus genomen en zijn vaak niet meer in staat de goede bedoelingen van de ander in te zien. Wat kan leiden tot veel spanning en stress. De drempel om met elkaar in gesprek te gaan wordt dan vaak te hoog of spannend. Om erger te voorkomen kan het inschakelen van een mediator in dat geval een goede keuze zijn.
De mediator helpt partijen om weer met elkaar in gesprek te komen en de communicatie te herstellen of te verbeteren. Samen wordt besproken wat er nodig is om verder te kunnen. Door interventies en vraagstelling van de mediator ontstaat vaak weer wederzijds begrip en vertrouwen in de onderlinge relatie. Samen met de mediator worden de belangen belicht om vanuit belangen samen naar oplossingen te komen waar alle betrokkenen mee verder kunnen. Nadat de deelnemers over standpunten en belangen gesproken en bemiddeld hebben, begeleid de mediator hen om samen tot goede oplossingen te komen. Vervolgens ondersteunt de mediator om de gemaakte afspraken helder vast te leggen.
Partijen vinden het vaak fijn om op korte termijn duidelijkheid te hebben over hun samenwerking en hun toekomst, met of zonder elkaar. Het mediationtraject bestaat uit een intake gesprek met partijen afzonderlijk en enkele gesprekken waarbij partijen samen aan tafel zitten. De ervaring leert dat na twee gezamenlijke gesprekken er meestal al helderheid is over de oplossingsrichting. Om zo snel tot een oplossing te komen is het belangrijk dat partijen bereid zijn om zich in te spannen. Een open gesprek met elkaar voeren en bereid zijn naar elkaar te luisteren is in de mediation belangrijk. En het willen nadenken over mogelijke oplossingen die voor beide partijen acceptabel kunnen zijn.