91% slagingspercentage
87% klanttevredenheid
100% inzet van ons

Esther de Jong over haar eerste maand bij Result Mediation

Esther de Jong is inmiddels ruim een maand werkzaam bij Result Mediation als casemanager en deelt graag hoe zij haar eerste maand heeft ervaren.

Spiegel van de visie

In mijn eerste werkweek ondervond ik aan den lijve wat de visie van Result Mediation inhoudt. In het sollicitatiegesprek werd mij door de directeur de vraag gesteld of ik dacht dat ik hier op mijn plek zou zitten. Het leek me een beetje de omgekeerde wereld. Ik heb gewerkt bij bedrijven waar ik me vooral heel erg heb moeten bewijzen. En zeker in de sollicitatie vooral mijn sterke punten ten toon moest stellen. Het ene bedrijf had teveel kaders, het andere bedrijf te weinig. Wachtdagen bij ziekte, zeuren over iets-te-lang-bij-het-koffieapparaat, geen ruimte voor persoonlijke aandacht. Maar ook de volledige bedrijfslast op mijn schouders en dan maar pompen of verzuipen. Of delegeren. Maar dat kon ik toen nog niet zo goed, met een flinke burn-out als gevolg.

Nu ik bij Result Mediation in een warm bad ben gestapt, merk ik dat ‘de kaart’ -om maar even in vaktermen te spreken- absoluut niet ‘het gebied’ is. Er zijn bedrijven die oprecht geven om de werknemers in hun bedrijf. Echt, ze bestaan. Misschien zou je ook niets anders verwachten van een bedrijf dat bemiddelt in arbeidsconflicten, maar toch. Het is fantastisch om te ervaren dat de visie die Result Mediation uitdraagt, ook echt vanuit een diepgeworteld geloof in warmte en communicatie komt. De uitgedragen visie van dit bedrijf komt tot uiting in de bedrijfscultuur.

Een warm bad voor je medewerker zorgt natuurlijk voor een kleiner risico op spanningen op de werkvloer, wat tot verzuim kan leiden. Maar is dit misschien slechts een bijproduct? Ik merk bij mezelf op dat het bijna lijkt alsof er meer cognitieve capaciteit vrijkomt. Ik kan helderder denken omdat ik ontspannen ben en me veilig voel. Mijn motivatie komt vanuit opbouwende feedback van mijn collega’s en leidinggevenden, niet omdat ik angstig ben dat ik het niet goed genoeg doe. Angst is een verstikkende emotie vanuit je reptielenbrein dat je beschermt tegen gevaar. Als die emotie weg is, komt er dus ruimte vrij voor overzicht, motivatie, inzicht en initiatief. Ik heb nog nooit zo snel een nieuwe functie ‘doorgehad’ als hier. En voor alle lezers met de zakelijke pet op: Ik durf te wedden dat gemotiveerde medewerkers met inzicht en overzicht een boel meer converteren dan de medewerkers die zo hard voor je werken om dat ene schouderklopje te krijgen.

Maar hoe doe je dat dan concreet? Een warm bad creëren? Een ballenbak of pingpong tafel? Wellicht. Kijk wat bij je bedrijf past en beknibbel niet op belangrijke zaken. Ik heb direct een zakelijke telefoon met abonnement ontvangen, en een laptop. Een thuiswerkdag, wanneer ik ingewerkt ben. Voor mijn werk is het belangrijk dat mijn klanten mij kunnen bereiken en dat ik nauwkeurig kan werken. Zo’n beginners-kit kost jou misschien een dagsalaris, en ik voel me belangrijk en gewenst. En ik kan mijn klanten bereiken en zij mij. Ook niet onaardig, toch? Naast de zakelijke gadgets kunnen we ook nog wel doorgaan over de uitjes en de kerstpakketten. Maar het belangrijkste dat je mag onthouden is toch vooral de warmte in de communicatie. Ik ben oké, jij bent oké. Hoe gaat het met je? Hoe is je eerste week geweest? Wat drijft je en waar wordt je blij van? Mijn deur staat altijd open (echt).

Je kunt zorgen dat er een flesje wijn in de koelkast staat op vrijdag, of dat er een keer een broodje wordt besteld. Daar word ik blij van en ik voel me belangrijk. En wacht even met die broodjes, ik wil per sé voor de lunch deze klant nog bellen.

De visie van Result Mediation weerspiegelt zich in haar eigen bedrijfscultuur. Warme communicatie en vertrouwen in je werknemers zorgen hier niet alleen voor een veilige werksituatie en weinig verzuim, maar dus ook voor hogere conversiecijfers.

Zo. Straks dat wijntje dan. Maar eerst nog even die ene klant.

Tijd om in contact te komen

Met professionele mediation lossen wij meer dan 90% van de conflicten op. Snel en tot tevredenheid van beide partijen.