91% slagingspercentage
87% klanttevredenheid
100% inzet van ons

De olifanten menner

Als mediator moet je altijd scherp zijn op de signalen van de partijen in de mediation. Zo ook in deze arbeidsmediation tussen een receptionist en zijn manager waarbij verdere escalatie voorkomen moest worden.

Een serieus conflict

Tussen de medewerker (receptionist) en zijn manager is een serieus conflict ontstaan. De medewerker heeft zich al enige tijd geleden ziek gemeld, hij is overwerkt. Tijdens zijn ziekte is hij slecht bereikbaar. De manager stuurt hem daarover brieven. De toon wordt formeler.

De zaak escaleert als blijkt dat de medewerker tijdens zijn ziekte naar het huwelijk van een collega is geweest. De manager neemt dit hoog op: als medewerker naar een huwelijk kan, kan hij ook werken, vindt zij. De medewerker begrijpt hier niets van. De collega die trouwde is hem dierbaar en hij is gegaan juist ook om weer in contact te komen met collega’s. Zijn doel is tot rust te komen en dan weer aan de slag te gaan. Het conflict belemmert zijn herstel.

Onbegrip en onvermogen

Wanneer je als mediator een verhaal als hierboven hoort, zet je je voelsprieten uit. Wat is hier aan de hand? Is dit slechts de uiting van een lange conflictgeschiedenis, of is hier sprake van een hobbel gevormd door onbegrip en onvermogen. Wederzijds onbegrip over hoe de situatie voor de ander is, onvermogen om dit bespreekbaar te maken. Je gaat als mediator rustig luisteren en doorvragen: hoe was de relatie hiervoor, wat is voor jou belangrijk, hebben jullie de situatie al één op één besproken.

Mediation

Ook deze partijen kiezen voor mediation. In eerste instantie wordt er gepraat over regels en verplichtingen. Partijen komen niet verder en hebben geen begrip voor elkaar. Dan blijkt dat de medewerker de opstelling van de manager écht niet begrijpt en het persoonlijk opvat. Vindt zij hem dan een slechte receptionist? De manager reageert hier helemaal anders op. Zij zegt dat dat niet de issue is, medewerker is een fantastische receptionist en klanten lopen met hem weg. Maar ook hij moet zich aan regels houden en er begrip voor hebben dat zij als manager op naleving daarvan ziet. De medewerker is zichtbaar opgelucht. Hij dacht dat de manager er (alleen) op uit was hem kwijt te raken. Dat er regels zijn, begrijpt hij ook. Partijen spreken af dat de medewerker de volgende dag hervat en gaan gearmd de deur uit.

Olifanten mennen

Hier bleek er geen sprake te zijn van een langlopende conflict dat zich nu uitte. Het ging hier over onbegrip en onvermogen en gelukkig was de mediator er vroeg bij om verdere escalatie te voorkomen. Als mediator zorg je ervoor dat de juiste zaken besproken worden. Olifanten in de kamer worden op tafel gezet, maar je moet ook niet van een mug een olifant maken. De mediator is een koorddanser, waarbij de signalen van de partijen zijn balans bepalen.

Hulp nodig?
Diederik Diercks

Uw conflict opgelost krijgen?

Met arbeidsmediation lossen wij 91% van de conflicten op.