91% slagingspercentage
100% klanttevredenheid
100% inzet van ons

5 tips van de mediator voor een gezellige kerst

We hebben er zin in en kijken er tegenop. Kerst. Met de familie, met vrienden, op kantoor, waar dan ook.

We hebben er zin in en kijken er tegenop. Kerst. Met de familie, met vrienden, op kantoor, waar dan ook. Het eerste uur is gezellig, daarna ontstaat de spanning en het eindigt met schreeuwen of tranen. Je ziet het van een kilometer afstand aankomen, en toch gebeurt het steeds weer.

Hieronder een paar tips van de mediator voor een betere Kerst. Wat we er niet in opnemen is “minder alcohol”. Dat is absoluut waar, maar valt buiten onze expertise. De 5 tips van de mediator:

1. Heb lage verwachtingen: de volgende formule geldt altijd: succes = resultaat – verwachtingen. Dus, hoe lager de verwachtingen, hoe groter het succes!

2. Ga niet redden, dan kom je in de drama driehoek. Als je moeder en je zus ruzie maken (zoals ze dat al decennia doen) ga het dan niet opnemen voor de één of de ander. Dan wordt je onderdeel van het probleem. Ga ze ook niet veroordelen of boos op ze worden, dat heeft hetzelfde resultaat. In plaats daarvan:

3. Als je een ruzie ziet ontstaan, benoem dan de emoties van beiden: “klinkt alsof jullie hier allebei boos van worden” of “ik heb het gevoel dat jullie allebei geïrriteerd zijn”. Ze zullen dit dan hoogstwaarschijnlijk ontkennen, waarop jij kunt zeggen “oh ok, hoe is dit dan wel voor je?”.

4. Bereid één actief luisteren skill voor voor wanneer jij in een ruzie terecht komt. Bij voorbeeld samenvatten. Als je merkt dat je meer aan het schreeuwen dan aan het luisteren bent, haal je een keer diep adem en zeg je “ok, dus als ik het goed begrijp zeg jij ………”. En dan geen MAAR erachteraan, maar gewoon de stilte laten vallen.

5. Leer het nummer van Result Mediation uit je hoofd: 020-2050239. De meeste mensen houden op met ruzie maken als je met een mediator dreigt!

Goede voornemens? Bekijk onze opleidingen

Start het nieuwe jaar met een nieuwe opleiding! Result Mediation biedt een breed trainingsprogramma in mediation, conflictmanagement en onderhandelen

Deze website maakt gebruik van cookies voor de beste gebruikservaring. Ga hiermee akkoord door op 'Accepteer cookies' te klikken.