91% slagingspercentage
87% klanttevredenheid
100% inzet van ons

Groepsmediation drie teamleden

Groepsmediation drie teamleden Drie teamleden ergerden zich aan elkaar, dat uitte zich in regelmatige klachten van de één over d [...]

Groepsmediation drie teamleden

Drie teamleden ergerden zich aan elkaar, dat uitte zich in regelmatige klachten van de één over de ander richting het management van het bedrijf en een onplezierige werksfeer op de locatie. Het management wilde een escalatie tussen de teamleden voorkomen en stelde hen een mediationtraject voor.

Deze groepsmediation ben ik begonnen door iedere partij, inclusief het management, eerst apart te spreken, zodat ik een goed beeld kreeg waardoor de onderlinge irritaties ontstonden. Ik sprak met het managent af dat ik graag hun mening wilde horen, maar dat zij niet zouden deelnemen aan de gezamenlijke gesprekken die zouden volgen op de individuele gesprekken. De bron van de problematiek lag immers bij de drie teamleden zelf. Wel sprak ik met de teamleden af dat het management een verslag zou krijgen van het resultaat van de mediation.

De klachten over en weer gingen ondermeer over een gebrek aan flexibiliteit (stipt op tijd komen en gaan), oncollegiaal gedrag (niet iets voor elkaar over hebben en/of helpen), elkaar met een bijnaam aanspreken (Willem werd Willempie), de onderlinge betrokkenheid bij het werk en onvoldoende terugkoppeling (communicatie) bij meldingen. Ook kwamen er enkele knelpunten op tafel, zoals een gebrekkig functionerend computersysteem. Dit laatste is als verbeterpunt aan het management overgedragen.

Tijdens het gezamenlijke gesprek zijn bovenstaande irritatiepunten met elkaar besproken. Soms was men verbaasd over een bepaald punt, soms was het direct herkenbaar. Het bleek mij al snel dat de drie teamleden hun frustraties uit het verleden hadden opgekropt en niet of onvoldoende met elkaar hadden uitgesproken. Soms wel met een enkel (verwijtend) woord, waarbij men dan dacht het wel met de ander te hebben besproken. Nadat een ieder zijn irritaties aan de ander had toegelicht kwamen we al snel in de oplossingsfase terecht. De bereidheid daartoe was groot. Betrokkenen hebben nieuwe afspraken kunnen maken over hun samenwerking en omgang met elkaar, het nemen van verantwoordelijkheden vanuit hun eigen functie en natuurlijk over een verbeterde communicatie naar elkaar. Uiteindelijk bleek dat ene gezamenlijke gesprek genoeg om tot oplossingen te komen.

Tijd om in contact te komen

Met professionele mediation lossen wij meer dan 90% van de conflicten op. Snel en tot tevredenheid van beide partijen.