Een conflict is als een ijsberg. Het topje is zelden het werkelijke probleem, maar partijen beginnen toch meestal hierover. Dat komt omdat dit de directe aanleiding voor de mediation is. Het echte conflict is echter het onzichtbare gedeelte van de ijsberg dat onder de oppervlakte ligt. Dit zijn bijvoorbeeld – soms al jaren onderdrukte – emoties en behoeften, scheefgegroeide verhoudingen of ongewenst gedrag door organisatieculturen. Als advocaat en bedrijfsjurist heb ik talloze conflicten en rechtszaken meegemaakt, waarbij de zaken zich soms jaren voort sleepten. Mediation is een veel effectievere en snellere methode om een kwestie menselijker en praktischer op te lossen. Daar draag ik heel graag mijn steentje aan bij.
Tijdens mijn mediations creëer ik een veilige omgeving en schep ik een ontspannen sfeer waarin partijen goed hun verhaal kunnen doen. Ik zorg ervoor dat ze zich door mij gehoord voelen en gaandeweg beter van elkaar gaan begrijpen waar de schoen wringt en de pijn zit. Als partijen een één-op-één-gesprek met mij willen, dan geef ik hen altijd die gelegenheid. Ik help partijen in te zien dat er achter elk conflict legitieme belangen en behoeften schuilgaan en begeleid hen bij het in kaart brengen hiervan.
Ik ga ervan uit dat partijen die aan een mediation beginnen ook oprecht willen dat hun mediation slaagt. Ik verwacht dus dat ze daar hun best voor willen doen. De kwaliteit van de mediator is een belangrijke factor in het mediationproces, maar zonder de positieve inzet van partijen kan geen enkele mediation slagen.