91% slagingspercentage
87% klanttevredenheid
100% inzet van ons
Diederik Diercks

Diederik Diercks

ArbeidsmediatorTrainerZakelijke Mediator

Diederik Diercks. Kennis, begrip en doorzettingsvermogen.

  • Geduldig
  • Scherp
  • Respectvol

Diederik Diercks is mediator in arbeidsgeschillen en zakelijke conflicten. Na het afronden van zijn rechtenstudie en een aantal jaar ervaring als consulair medewerker en roeicoach in Italië, legde hij zich in 2010 toe op mediation. Hij deed ervaring op in buurtbemiddelingen bij BeterBuren en in arbeidsmediations, zakelijke geschillen én nalatenschapsmediation bij Result Mediation. Ook leidt hij trainingen in o.a. conflicthantering en onderhandelen en de specialisatieopleiding arbeidsmediation. Diederik deelt zijn brede kennis graag en publiceert daartoe, naast de blogs voor Result Mediation, artikelen in het Tijdschrift Conflicthantering. Tevens zit hij in de redactie van het blad Nederlandse Mediation. 

Hulp nodig?

Diederik Diercks

Diederik Diercks aan het woord

Ik beschouw een conflict als een situatie met een doel. Als het belangrijk genoeg is om erover te vechten, dan zou het ook belangrijk genoeg moeten zijn om erin te investeren. Van een afstandje lijken dooddoeners als ‘zonder wrijving geen glans’ en ‘what doesn’t kill you makes you stronger’ misschien logisch, maar als je zelf in het conflict zit kan het moeilijk zijn dit te omarmen. Vaak wordt het lastig om uit het conflict te stappen en het overzicht te houden. Dat is waar ik als mediator de helpende hand kan bieden.  

Mediation helpt daar waar je er soms zelf even niet uitkomt. In een mediationtraject worden de partijen begeleid om constructief te handelen en houden hierbij zelf de regie. Op die manier kan samen naar de beste oplossing worden gezocht. Het is belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven en proberen te erkennen dat er niet enkel kwaad in de andere partij schuilt.  

Ik begrijp dat de partijen in een situatie verkeren die niet vanzelfsprekend is en dat zij daar niet zelf voor gekozen hebben. Vanuit dit begrip creëer ik een setting waarin zij nogmaals de kans krijgen om de ander proberen te begrijpen. Indien de gemoederen te hoog oplopen, kies ik ervoor de partijen uit elkaar te halen en hen één-op-één te spreken. In mijn rol als mediator zorg ik ervoor dat er, naast de emoties, gefocust wordt op de inhoud. Ik bied deelnemers de ruimte om hun verhaal te vertellen en op zoek te gaan naar de onderliggende belangen, om hen vervolgens te sturen naar een passend besluit. 

Idealiter zijn partijen in de mediation in staat om de ander te begrijpen, maar uit ervaring weet ik dat dat soms niet meer gaat. Als er te veel gebeurd is waardoor dit niet meer mogelijk is, verwacht ik van de partijen dat zij wel het vermogen hebben om hun eigen opties en belangen – samen met mij – zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Ervaringen & specialisaties

Sinds 2011 200+ mediations succesvol afgerond, waaronder:

  • Conflict over stijl van leidinggeven en communicatie in een familiebedrijf tussen de eigenaar en teamleider
  • Conflict over overplaatsing en veiligheid in jeugdzorginstelling
  • Mediation in het Italiaans tussen restauranthouder en ober
  • Conflict over belangenverstrengeling tussen VVE en beheerder
  • Conflict over functioneren tussen dierenasiel en werkneemster
  • Conflict over functioneren tussen logopediepraktijk en logopediste
  • Conflict over communicatie tussen tandarts en tandartsassistente
  • Conflict over beëindiging arbeidsovereenkomst tussen stichting in het natuurbeheer en de adjunct directeur
  • Conflict over functioneren tussen internationaal bedrijf en Nederlandse regio-manager
  • Burenruzie over geluidsoverlast
  • Conflict tussen apotheker en tweede apotheker
  • Conflict tussen CEO en COO van Nederlandse vestiging van Duits bedrijf
  • Conflict tussen investeringsmaatschappij en CFO met de belastingdienst
  • Burenruzie over overlast door AirBnB
  • Conflict tussen directie en werknemer van Koreaans bedrijf in Nederland
  • Conflict tussen advocatenkantoor en secretaresse
  • Nalatenschapskwestie tussen 4 broers
  • Conflict tussen psychologe en assistente
  • Conflict tussen 2 werknemers in een mediabedrijf
  • Conflict over zwangerschapsverlof tussen apotheker en tweede apotheker
Gedrag kan je alleen veranderen door nieuwe vaardigheden ook te oefenen. Daarom zijn al onze opleidingen gebaseerd op onze praktijkervaring van meer dan 1.000 mediations per jaar. Diederik Diercks

Onze mensen

Rob Zonneveld

Arbeidsmediator

Bekijken

Paul Smeele

Arbeidsmediator, Mediators in International Organisations, Zakelijke Mediator

Bekijken

Nicolaas van Everdingen

Arbeidsmediator, Zakelijke Mediator

Bekijken

Nelly van den Herik

Arbeidsmediator

Bekijken

Marjanne van Loon

Arbeidsmediator

Bekijken