Conflicten in (werk-)relaties zijn soms niet te voorkomen en zijn veelal juist een teken van betrokkenheid. Van jongs af aan ben ik niet bang geweest voor het conflict, maar ik zie wel welke mogelijke negatieve effecten het kan hebben. De kunst is om constructief met conflicten om te leren gaan.
Mediation betekent voor mij het in gesprek brengen en houden van mensen. Middels doorvragen en “vertalen” zorg ik ervoor dat cliënten elkaar werkelijk kunnen horen. Hierbij is oprechte interesse in beide kanten van het verhaal en de bijkomende emoties van groot belang. Wanneer alles over de kwestie, het geschil of conflict – en de effecten hiervan – is besproken, wordt het mogelijk om samen tot oplossingen te komen die voor beiden goed voelt.
Tijdens het mediationproces begeleid ik cliënten op een ontspannen en duidelijke manier. Als de kwestie en de cliënten het toelaten, voeg ik graag een vleugje humor toe om een ongedwongen sfeer te bevorderen. Dit laatste is tevens mijn drijfveer. Ik zie vaak mensen bij mij aan tafel komen die niet meer in staat zijn om verder dan hun eigen verhaal te kijken en er verkrampt bij zitten. Ik vind het dan fijn om cliënten weer ruimte in hun hoofd te bieden, waardoor zij gaan inzien dat zij keuzes hebben en uiteindelijk beslissingen kunnen nemen. Mijn overtuiging is namelijk dat iedereen zo snel mogelijk uit de conflictsituatie wil geraken.
Vanuit de cliënt verwacht ik de bereidwilligheid om te zoeken naar een oplossing voor de kwestie. Als dit nog een stap te ver lijkt, stel ik hen de vraag wat zij nodig denken te hebben om wél naar een oplossing te kunnen zoeken. Ik vind het daarnaast belangrijk dat cliënten zich tijdens de mediation respectvol naar elkaar opstellen.