91% slagingspercentage
87% klanttevredenheid
100% inzet van ons

9 skills van actief luisteren – Laatste woorden herhalen (5)

9 skills van actief luisteren - Laatste woorden herhalen (5) Niemand weet wat ie wil... Het is één van de best bewaarde geheimen [...]

9 skills van actief luisteren – Laatste woorden herhalen (5)

Niemand weet wat ie wil…

Het is één van de best bewaarde geheimen, dus vertel het niet door, maar mensen weten níet wat ze willen. Echt waar. Ze doen wel als of, maar dat is maar schijn. Dat zijn maar woorden. Eén van de belangrijkste functies van actief luisteren is de ander aan het praten krijgen en daarmee ook duidelijk krijgen wat ze écht willen, wat ze echt belangrijk vinden.

Herhalen

Een hele effectieve manier om dat te bereiken is het herhalen van de laatste woorden. De laatste woorden? Ja, het laatste of belangrijkste dat iemand zegt, zodat die dat nog een beetje verder uitlegt. Verder uitlegt? Ja, daardoor gaat iemand er zelf ook over nadenken. Over nadenken? Ja, gewoon, dat ze zich ook realiseren wat ze nou echt zeggen. Wat ze echt zeggen? Nou nee, eigenlijk wat ze echt bedoelen. Bedoelen? Ja, je kunt wel iets mooi in je hoofd hebben, maar vaak komt het er toch net anders uit en dan kan de ander het ook nog slecht begrijpen, waardoor je het uiteindelijk helemaal niet meer hebt over de belangrijke zaken. Belangrijke zaken? Ja, dat wat er echt toe doet voor iemand en niet wat hij alleen maar zegt om de ander te kwetsen enzo. Enzo? Ja, of als tactiek, of gewoon om de stilte te vullen. De stilte vullen? Ja. Overigens is dat meestal wel interessant, wat mensen zeggen als ze stiltes gaan vullen. Dan komen de leuke dingen boven tafel. Maar daarover hebben we het eerder al gehad in deel 3 van deze serie van de 9 skills van actief luisteren.

Tijd om in contact te komen

Met professionele mediation lossen wij meer dan 90% van de conflicten op. Snel en tot tevredenheid van beide partijen.