91% slagingspercentage
87% klanttevredenheid
100% inzet van ons

9 skills van actief luisteren – positief herformuleren (9)

Ai ai ai, deze is lastig. Of nee wacht, ik moet natuurlijk zeggen “dit is een uitdaging!” Als je het niet goed doet, komt pos [...]

9 skills van actief luisteren – positief herformuleren (9)

Ai ai ai, deze is lastig. Of nee wacht, ik moet natuurlijk zeggen “dit is een uitdaging!” Als je het niet goed doet, komt positief herformuleren erg dicht in de buurt van managementtaal en makelaarsjargon. Een ‘gezellig’ huisje (klein!) of een huis met een ‘rijke geschiedenis’ (er moet voor een ton worden verbouwd!).

Als je het wel goed doet, zet je de toon in een gesprek en kom je erachter wat mensen wél willen.

Wat je wél wilt

Door positief herformuleren kom je erachter wat iemand wél wil. Een werknemer zei mij laatst: “Ik wil niet dat mijn leidinggevende mij op de werkvloer aanspreekt.” Als ik hem had samengevat, had ik gezegd “O.k., dus jij wil niet dat je werkgever je op de werkvloer aanspreekt?” Hij had dan “ja” gezegd en zich gehoord gevoeld. We waren alleen niets opgeschoten. Dus ging ik positief herformuleren: “Dus jij wil dat je werkgever zijn mond tegen je houdt?” (iets wat de werkgever moet doen (mond houden) in plaats van níet moet doen (niet aanspreken). Hierop zei de werknemer “Nee, hij mag wel wat tegen me zeggen, maar dan moet hij me even apart nemen.” “Even apart nemen?“ zei ik. “Ja,” zei hij, “Zodat mijn collega’s het niet meteen allemaal meekrijgen, een beetje respect.”

Toekomst

Hiermee kun je naar de toekomst kijken. Iedereen die wel eens een sport doet zal het weten: je wordt niet beter door te bedenken wat je níet moet doen. “Niet op de keeper mikken” of  “niet uit de boot kijken” of  “niet aan een roze olifant denken” heeft als effect dat het juist wel gebeurt. Zorg dus dat je weet wat je wél moet doen. “In de kruising mikken” of  “ogen in de boot” of “denk aan een roze tijger”. In moeilijke situaties kom je hier achter met positief herformuleren wanneer je de ander het woordje ‘niet’ hoort gebruiken.

Dit is het laatste deel van de serie: ‘9 Skills van actief luisteren’. Alle delen zijn op deze website na te lezen.

Tijd om in contact te komen

Met professionele mediation lossen wij meer dan 90% van de conflicten op. Snel en tot tevredenheid van beide partijen.